אוכלים במסעדות

אוכלים במסעדות

טבעונים וצמחונים רבים מכירים את המצב הזה, שמגיעים למסעדה, מקבלים תפריט עבה, מגוון, ארוך, ומתוכו מוצאים שתיים-שלוש מנות (לפעמים פחות) שמתאימות לכם. זה מבאס, כמובן, אבל מתרגלים לזה מהר מאוד. ומעבר ללהתרגל לזה, יש כמה דברים שאפשר לעשות, שיקלו על החיים שלכם, כשאתם הולכים למסעדה או לבית קפה (וגם לחתונות, בר מצוות וכו’…). כל המצב של הזמנת מנות במסעדות נהיה פשוט יותר ויותר עם הזמן, אז אל תדאגו!

  • – נסו להיות מעורבים בתהליך בחירת המסעדה אליה יוצאים. כמובן שלא כדאי להפיל את מלאכת חיפוש המסעדה שתתאים גם לכם, על מישהו אחר. התחשבו, ונסו לעזור. אפשר להיעזר גם באתר של Vegan Friendly, הכולל אינדקס מסעדות ידידותיות לטבעונים.
  • – לפני שאתם מגיעים למקום, כנסו לאינטרנט. למסעדות רבות יש תפריטים באתרים שלהן, ותוכלו מראש לראות ולבדוק מה יש לכם לאכול. במידת הצורך, אפשר להרים טלפון למסעדה.
  • – אל תהססו לשאול את המלצרים שאלות! אף פעם לא כיף להיות נודניקים, אבל זכרו שטבעונות היא לא שטות, קוריוז או גחמה. מדובר באורח חיים מאוד לגיטימי, וכשאתם מתעקשים לוודא שבפסטה אין ביצים, זה לגיטימי לחלוטין! בכל מקרה, אחרי פעמים ספורות כבר תתרגלו לזה.
  • – יש הרבה אנשים, שמעדיפים להגיד שהם אלרגים לביצים, חלב או מוצרים אחרים, כדי לוודא שהתשובות שנקבל מהמלצרים, תהיינה אמיתיות, ושבאמת יתחשבו בבקשה שלנו בעת הכנת המנה. בעיניי, זה מחטיא את המטרה. אם אני טבעוני, יש כאן גם סוג של אמירה, וחשוב לי שכשאני לא קונה מוצר, בגלל שיש בו ביצים, שמי שמייצר את המוצר ידע שזו הסיבה. הרי באופן כללי (ואני לא מדבר על אנשים אלרגים, כמובן), אם תהיה קצת ביצה בתוך משהו שאכלתי, זה לא יהרוג אותי. אז חשוב לי להבהיר שאני טבעוני כשאני מברר דברים כאלה. ככה הרעיון של טבעונות עולה לתודעה, ואולי גם מחזק את המודעות של מסעדות לנוכחות של טבעונים.
  • – אל תהססו לבקש לשנות מנות ולהתאים אותן לטבעונים. אפשר להוציא גבינה מכריך ולשים במקומה אבוקדו, למשל. אפשר להוציא טמאגו (=חביתה יפנית) מסושי ולהחליף בבטטה. ברוב המקומות שהייתי בהם, לא היתה בעיה עם זה, ולכל היותר, הם רק דאגו להבהיר שהם לא מתחייבים לגבי הטעם של המנה (שיצאה, בסופו של דבר, טעימה מאוד).
  • – שימו לב, שיש כמה “נקודות תורפה” באוכל במסעדות, כאשר לא רואים את רשימת המרכיבים, וחשוב לוודא אותן עם מלצרים: בחלק מהמקומות יש ביצים בבצקים (לחמים, פסטות, ניוקי, דים סאם ועוד…), גם אם לא צריכים את הביצים שם, ולפעמים יש בהם חמאה. דווקא אגרולים, לעתים קרובות, יהיו בלי ביצים (שווה לשאול). נקודה בעייתית נוספת – פאד תאי כולל הרבה מאוד פעמים רוטב דגים, שאינו מופיע ברשימת הרכיבים. לכן, כדי להתחמק מ”נקודות תורפה” כאלה, כדאי פשוט להסביר למלצר שאתם טבעונים, ולא אוכלים בשר (כולל דגים), חלב (כולל חמאה), ביצים ודבש, ולבקש לוודא, שבמנות שאתם רוצים, אין רכיבים כאלה..