ניסויים לימודיים

ניסויים לימודיים

סטודנטים בתחומי מדעי החיים ורפואה עורכים במהלך לימודיהם ניתוחים ופעולות שונות בבעלי חיים, גם על מנת להכיר את המערכות הפנימיות שלהם וגם על מנת להתנסות בפעולות כירורגיות שונות.

האם תרגולים אלה הכרחיים? מעבר לכך, שחלק מהתרגולים האלה נערכים שלא למטרת התנסות “מצילת חיים” של רופאים לעתיד, לכל התרגולים והניסויים הלימודיים האלה קיימות כיום אלטרנטיבות מתקדמות בדמות תוכנות מחשב, צילומי וידאו אינטראקטיביים, מודלים ובובות אימון ועוד…

ניתן לראות ברחבי העולם מגמה של ירידה בשימוש בבעלי חיים לצורך הוראה, מכמה סיבות:

  • עלייה בהתנגדות סטודנטים לפגיעה בבעלי חיים.
  • התנגדות מצד המרצים להשפעה השלילית של הפגיעה בבעלי חיים על החוויה הלימודית ועל אישיות הסטודנטים (נערכו מחקרים שונים בנושא, שהגיעו למסקנה, שעצם ביצוע הפעולות השונות על בעלי חיים מעורר תגובות שליליות מצד סטודנטים: מצוקה, דיכאון, תסכול ועוד…).
  • בעיות כלכליות (בעלי החיים הם יקרים).
  • התפתחויות טכנולוגיות, המאפשרות לספק חוויה לימודית עשירה מבעבר.

הדבר נכון גם בנוגע לבתי ספר לרפואה, בהם כאמור, על הרופאים לעתיד להתנסות בפעולות כירורגיות:

  • מעל 80% מבתי הספר לרפואה בארה”ב כבר הפסיקו שימוש בבעלי חיים לצורך הוראה (לרבות באוניברסיטאות יוקרתיות כגון הרווארד, ייל, סטנפורד, קולומביה ופרינסטון).
  • באיטליה – כל בתי הספר לרפואה הפסיקו.
  • זה קרה גם במקומות נוספים, כולל בבית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה.