על אורח חיים טבעוני

0
1542
על אורח חיים טבעוני
קרדיט pixabay

בשנים האחרונות הצמחונות והטבעונות במגמת עלייה מתמדת ולא בכדי. המודעות לפגיעה בבעלי חיים חסרי ישע ויכולת להגן על עצמם מעיבה על המצפון. רבים מגלים כי הימנעות מאכילת בעלי חיים ותוצרתם משפיעה על ניקיון הנפש ובו בעת, מבחינה תזונתית אין בה כל צורך. הטבע מעניק לנו שפע עצום של מזונות אשר תפקידם לספק לנו תפריט גדוש בטעמים ועשיר בויטמינים ומינרלים מאוזנים בכמויות הדרושות לנו.

ההבדלים בין צמחונות וטבעונות:

התפריט הצמחוני בשונה מהתפריט הטבעוני מכיל גם תוצרת בעלי חיים. הטבעונים אינם צורכים חלב, ביצים, דבש וכדו'. קיים גם זרם צמחונות /טבעונות אשר נמנע מאכילת בשר, עוף, דגים, חלב וביצים אשר גודלו בתנאים תעשייתיים אך אינם נמנעים מצריכת "ביצי חופש" או בשר ועוף אשר גודלו בתנאים אורגניים והומניטאריים.

קיימות סיבות רבות ולא מבוטלות לבחור באורח חיים טבעוני.

מוסר – בני האדם אשר התברכו ביכולת חשיבה, נוטים להשתמש בכוח שלהם על חסרי ישע בעבור בצע כסף. הם מגדלים את בעלי החיים למטרות מסחר בתנאים מחפירים, מתעללים בהם, גוזלים מהם את צאצאיהם, דוחקים אותם לתאים צפופים ועמוסים, מזריקים להם וממלאים אותם בהורמונים אשר מטרתם היא להגביר את התוצרת בזמן קצר יחסית, רוצחים אותם בצורה אכזרית כאשר אין בהם תועלת מסחרית (למשל אפרוחים בעלי מומים אשר אינם יכולים להישחט על פי הלכה) וכד. ביכולתם של בני האדם להבדיל משאר בעלי החיים, להבחין בין טוב לרע, בין מותר לאסור ולהם יש מצפון ומוסר. לצערנו רבים מהם "מתעוורים" לנוכח סכומי העתק אשר עסקי הבשר מגוללים. הם מאבדים כל צלם אנוש והופכים את בעלי החיים לרכושם כאילו היו חפץ. הם סוחרים בשנהב, בפרוות, במוצרי עור, צמר ואף לשעשועים כמו בקרקסים, לסחר כמו הפריית בעלי חיים על מנת לסחור ולמכור אותם בסכומי עתק ועוד דוגמאות רבות.

בעלי חיים זכאים לחיות בכבוד ובחופשיות. אין לאיש זכות לגזול זאת מהם. אין איש זכות להתעלל בהם, לצרוב אותם בברזל מלובן על מנת לסמן אותם, לקטום את המקור שלהם ללא הרדמה, להפריד בין אם לוולד מיד לאחר הלידה, לכלוא אותן בתאי הריון צפופים, לזווג אותם ע"י אונס ועוד דרכים רבות ומזעזעות אשר נועדו להקל על בני האדם.

אקולוגיה – מחקרים רבים הוכיחו כי גידול בעלי חיים לצרכי מאכל ומסחר מהווים מקור גדול במיוחד לפליטת גזי חממה ולזיהום הסביבה.

תזונה – תזונת בני האדם אינה דורשת מזון מן החי ואף להיפך. מזון מן החי עשיר בחלבונים, בשומן ובכולסטרול. רמות גבוהות אלו עלולות לפגוע בכליות, בכלי הדם, בלב ולגרום לנזקים בלתי הפיכים. תזונה מן הצומח מתונה יותר, עשירה אף היא בויטמינים, מינרלים, ברזל, סיבים תזונתיים וכד', אך לעומת המזון מן החי אינו מכיל שומן רווי וכולסטרול בכמויות גבוהות.

דת – דתות רבות נמנעות מאכילת בעלי חיים. למשל, העבריים מדימונה, קהילה שלמה המקיימת אורח חיים טבעוני לחלוטין וזאת בהתאם לפסוק כ"ט, פרק א', ספר בראשית "ויאמר אלוקים הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע אשר על פני כל הארץ ואת כל העץ אשר בו פרי עץ זורע זרע לכם ויהיה לאכלה". ביהדות האורתודוקסית ורבנים רבים נוספים מתברכים על בחירה באורח חיים טבעוני, ואף טוענים כי בחירה באורך חיים זה הינו הידור מצווה למצוות צער בעלי חיים. זרמים מסוימים בבודהיזם הינם צמחונים או טבעונים מאחר ועל פי תורת הבודהה חל איסור על פגיעה בבעלי חיים.