הרפורמה בתעשיית הביצים: ארגוני בעלי החיים דורשים איסור על כליאת תרנגולות בכלובים

0
1209
אומללות בכלוב צילום-אנימלס.

הרפורמה המתוכננת בתעשיית הביצים, עליה הוכרז בשבוע שעבר (21.7) כחלק מחוק ההסדרים, עלולה להביא להקמת לולי כלובים חדשים בסבסוד ציבורי, ולהנציח שיטת החזקה מיושנת ואכזרית שמדינות מתקדמות זונחות. אנימלס: "קוראים לשר החקלאות להציב את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות, להוביל מהלך היסטורי ולשים סוף לעידן הכלובים"

ארגוני בעלי-חיים מזהירים כי הרפורמה בתעשיית הביצים עליה הכריזו שרי האוצר והחקלאות (21.7), כחלק מרפורמה רחבה בענף החקלאות, מאיימת לגזור את דינן של מיליוני תרנגולות לכליאה בכלובים צפופים למשך דורות. הרפורמה, אשר מבקשת לבטל את משטר המכסות בשוק הביצים, עלולה להוביל לבנייה של לולים רבים. בנוסף, התכנית כוללת כוונה לתת "מענקי חדשנות והשקעות למגדלים על מעבר ללולים מודרניים". בתעשיית הביצים מוחזקות 10 מיליון תרנגולות, אך ישראל טרם קבעה תקנים להחזקתן, וטיוטת חוק ההסדרים אינה כוללת התייחסות לסוגיה זו. בעמותת אנימלס חוששים, בהיעדר איסור מפורש על בניית לולי כלובים, כי בכוונת משרד החקלאות לאפשר הקמת לולי כלובים ואף לתת מענקים לבניית לולים אלו. אנימלס פנתה אל שר החקלאות, באמצעות הקליניקה לצדק סביבתי וזכויות בעלי חיים באוניברסיטת תל אביב, והדגישה כי "אין לאשר במסגרת זו הקמה של לולי כלובים, המנוגדים לאיסור ההתעללות הקבוע בחוק צער בעלי חיים על-פי המבחנים שקבע בית המשפט העליון."

מזה למעלה מעשור מנסה משרד החקלאות לקדם רפורמה בתעשיית הביצים, במסגרתה תכנן להעביר מאות מיליוני ש"ח לבניית לולים חדשים במקום מרבית הלולים הקיימים, שחלקם הוקמו בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת ורובם לא עומדים בסטנדרטים סביבתיים ובריאותיים בסיסיים ופועלים ללא רישיון עסק. בעקבות עתירה שהגישה אנימלס, ב-2009 הוציא בג"ץ צו ביניים שקבע שיש להקפיא את הרפורמה כל עוד לא הותקנו תקנות לפי חוק צער בעלי חיים לקביעת תנאים מינימליים להחזקת התרנגולות בתעשייה. מאז, ניסה משרד החקלאות לאשר בכנסת תקנות המאפשרות החזקת תרנגולות בכלובים אך נכשל שוב ושוב בשל התנגדות ח"כים. עד היום, התקנות לא הותקנו.

לפי נתונים שנמסרו לאנימלס, כיום 94% מהתרנגולות בישראל מוחזקות בכלובים שנאסרו לשימוש במדינות מתקדמות. תקן הכלובים שהציע משרד החקלאות בטיוטת התקנות האחרונה בנדון, לפני חמש שנים וחצי, אינו מתיישב עם המגמה בעולם להפסיק לכלוא תרנגולות בכלובים. רשימת המדינות המתארכת שאסרו על כליאת תרנגולות בכלובים כוללת את שווייץ, גרמניה, אוסטריה, בהוטן, לוקסמבורג, צ'כיה, סלובקיה, צרפת (ביחס ללולים חדשים ומשופצים), וולוניה (בלגיה), קליפורניה, וושינגטון, רוד-איילנד, אורגון, קולורדו, יוטה ונבדה. לאחרונה גם הודיעה הנציבות האירופית על קידום חקיקה שתאסור לכלוא בעלי חיים בכלובים בתעשיות החי, יתכן שכבר ב-2027. לפי נתוני הנציבות האירופית, כבר היום למעלה ממחצית מהתרנגולות בתעשיית הביצים באיחוד האירופי מוחזקות בלולים ללא כלובים. גם במגזר העסקי ניכרת המגמה, כאשר למעלה מ-2000 תאגידים, שחלקם פועלים בישראל (כגון יוניליוור, נסטלה וסודקסו, חברת הקייטרינג הגדולה בארץ), התחייבו להוציא ביצי כלובים משרשראות ההספקה שלהם, רובם עד לשנת 2025.

גם הציבור בישראל מצפה לאיסור על הכלובים. סקר שנערך ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה מצא כי 94% מהישראלים חושבים שהממשלה צריכה לפעול כדי להפחית את הפגיעה בבעלי החיים במשקים המתועשים, 95% תומכים בכך שבמסגרת הרפורמה ייבנו רק לולים ללא כלובים ו-89% מאמינים שישראל צריכה לאסור על לולי כלובים.

עמותת אנימלס, מובילת המאבק לקידום סוף עידן הכלובים בישראל: "לבנות לולי כלובים חדשים זו אכזריות, חלמאות וחוסר אחריות, ולהקצות כספי ציבור לשם כך זה לסבסד התעללות. אנו דורשים לשלב ברפורמה בתעשיית הביצים חקיקה שתאסור על לולי כלובים ותציב סטנדרט זהה לייבוא. 89% מהישראלים חושבים שצריך לאסור על לולי כלובים כי הם מבינים שתרנגולת בכלוב צפוף חיה בגיהנום בו היא לא יכולה לדרוך על אדמה ולנקר בקרקע ובטח שלא להתעופף. לולים ללא כלובים הם לולים תעשייתיים לכל דבר, וגם בהם החיים של התרנגולת קשים, אבל לפחות היא יכולה לממש חלק מההתנהגויות הטבעיות שלה. אנחנו קוראים לשר החקלאות להציב את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות, להוביל מהלך היסטורי ולשים סוף לעידן הכלובים".